4. Basit makinelerde moment ve iş prensipleri geçerlidir.
a. Moment Prensibi
Sistem denge iken,
Kuvvet . Kuvvet kolu = Yük . Yük kolu
b. İş Prensibi
Bir cisme uygulanan kuvvet ile, kuvvete
paralel yolun çarpımı F kuvvetinin yaptığı işe eşittir.
W = F . x dir. İş prensibi ise,
Kuvvet . Kuvvet yolu = Yük . Yük yolu dur.
|
|
KALDIRAÇLAR
a. Destek ortada ise,
Sağlam bir destek etrafında dönebilen çubuklara
kaldıraç denir.
Bir kaldıraçta kuvvetin desteğe olan uzaklığına
(y) kuvvet kolu, yükün desteğe uzaklığına (x) yük kolu denir.
Şekildeki desteğin ortada olduğu ağırlığı
önemsiz kaldıraç dengede iken, yük ile kuvvet arasındaki ilişki moment prensibinden
bulunur. |
|
F . y = P . x dir.
Burada P ile F kuvvetleri paralel olduğu için
çubuğa dik bileşenlerini almaya gerek yoktur. Kuvvet kolu, yük kolundan büyük (y
> x) ise, kuvvetten kazanç sağlanır ve cisimler ağırlığından daha küçük kuvvetlerle
dengede tutulabilirler.
Bu tip basit makinelere örnek olarak pense,
makas, tahtarevalli, kerpeten, manivela ve eşit kollu terazi sayılabilir.
b. Destek uçta ise,
Şekildeki ağırlığı önemsiz olan kaldıraçta,
F ile P arasındaki ilişki moment prensibinden bulunur.
F . y = P . x dir.
Bu tip kaldıraçlarda, y > x olduğundan
kuvvetten kazanç sağlanır. El arabası, gazoz açacağı, fındık kırma makinesi,
kağıt delgi zımbası bu tip kaldıraca örnek olarak verilebilir.
|
|
c. Yük ve destek uçta ise,
Şekildeki ağırlığı ö-nemsiz olan kaldıraçta,
F ile P arasındaki ilişki yine moment prensibinden bulunur.
F . y = P . x dir. x > y olduğundan kuvvetten
kayıp, yoldan ise kazanç vardır. Cımbız ve maşa bu tip kaldıraçlara örnek olarak
verilebilir.
|
|
MAKARALAR
Makaralar sabit bir eksen etrafında serbestçe
dönebilen, çevresinde ipin geçebilmesi için oluğu olan basit bir makinedir.
a. Sabit makaralar
Çevresinden geçen ip çekildiğinde yalnızca
dönme hareketi yapabilen makaralara sabit makara denir.
Moment prensibine göre
F . r = P . r => F = P dir.
Makara ile ip arasında sürtünme önemsiz
iken aynı ipin bütün noktalarındaki gerilme kuvveti aynı olduğundan F = P dir.
Kuvvetten kazanç yoktur.
|
|
b. Hareketli Makara
Çevresinden geçen ip çekildiğinde hem dönebilen
hem de yükselip alçalabilen makaralara hareketli makara denir.
Aynı ipin bütün noktalarındaki gerilme
kuvveti aynı olduğundan, dengenin şartına göre,
|
|
Hareketli makarada makara ağırlığı ihmal edilmez
ise, makaranın ağırlığı P yüküne dahil edilir. Ağırlığı ihmal edilen hareketli makarada
kuvvetten kazanç vardır. Ağırlığı ihmal edilmiyor ise ağırlığa göre kuvvetten kazanç
olabilir de olmayabilir de. Hareketli makarada F kuvveti ile ipin ucu h kadar çekilirse,
karşılıklı paralel iplerin herbirinden h/2 kadar kısalma olur ve cisim h/2 kadar
yükselir.
Şekilde, makara ağırlıkları önemsizise,
F ile P arasındaki ilişki denge şartından bulunabilir. Sürtünmeler önemsiz iken
aynı ipin bütün noktalarındaki gerilme kuvvetleri eşit olur. Yukarı yönlü kuvvetlerin
toplamı aşağı yönlü kuvvetlerin toplamına eşit olduğundan,
|
|
PALANGALAR
Hareketli ve sabit makara gruplarından oluşan
sistemlere palanga denir.
Makara ağırlıkları ve sürtünmelerin önemsiz
olduğu palanga sistemlerinde, kuvvet ile yük arasındaki ilişki, makaralarda olduğu
gibi denge şartlarından bulunur.
Makara ağrılıkları ihmal edilmiyor ise, hareketli
makaraların ağırlıkları yüke ilave edilerek aynı işlem yapılır. Sabit makaraların
ağırlıkları ise, tavana bağlı olan iplerle ya da bağlantı maddeleriyle dengelenir.
Şekil – I de
Şekil – II de
EĞİK DÜZLEM
Ağır yükleri belli yüksekliğe kaldırmak
zor olduğu zaman eğik düzlem yardımıyla yükten daha az bir kuvvet ile cisimler
istenilen yüksekliğe çıkarılabilir.
Sürtünmeler önemsiz ise, eğik düzlemde iş prensibi geçerlidir. |
|
Kuvvet . Kuvvet yolu = Yük . Yük yolu
F . S = P . h
Kuvvet yolu, kuvvete paralel olan S yolu, yük
yolu ise, yüke paralel olan h yoludur. Kuvvetten kazanç sağlanır. Fakat aynı oranda
yoldan kayıp olur.
ÇIKRIK
Dönme eksenleri aynı yarıçapları farklı iki
silindirin oluşturduğu sisteme çıkrık denir.
Şekilde görüldüğü gibi yük, yarıçapı küçük
olan silindirin çevresine dolanan ipin ucuna asılır. Kuvvet ise, silindire bağlı
kolun ucuna uygulanır. |
|
Moment prensibine göre,
F . R = P . r dir.
R > r olduğundan kuvvetten kazanç vardır. Daha
küçük F kuvveti ile dengede tutmak veya yükü sabit hızla çıkarmak için
oranını
küçültmek gerekir.
Et kıyma makinesi, el matkabı, araba direksiyonu,
tornavida, kapı anahtarı gibi araçlar çıkrığa örnektir.
VİDA
Vida, iki yüzeyi birbirine birleş-tirirken,
en çok kullanılan, basit makinelerden birisidir. Vidada iki diş arasındaki uzaklığa
vida adımı denir. Vidayı tahtaya vidalamak için tornavida ile kuvvet uygulayarak
döndürmek gerekir.
Vida başı bir tam dönüş yaptığında vida,
vida adımı (a) kadar yol alır. N kez döndüğünde ise N . a kadar yol alır.
|
|
Vidayı döndürmek için uygulanan F kuvvetinin
yaptığı iş, vida tahtaya girerken R direngen kuvvetinin yaptığı işe eşittir.
İş prensibinden
Kuvvet . Kuvvet yolu = Yük . Yük yolu
F . 2pr
= R . a dır.
Vidanın baş kısmı daire olduğu için bir turda
kuvvet yolu dairenin 2pr çevre uzunluğu kadar olur.
DİŞLİLER
Dişli çarklar, üzerinde eşit aralıklarla dişler
bulunan ve bir eksen etrafında dönebilen silindir şeklindeki basit makinedir. Dişler
çarkların birbirine geçmesini sağlar. Dişlilerden birine uygulanan kuvvet dişler
yardımı ile diğerine iletilir. Dişlilerin çalışma prensibi çıkrığınkine benzer.
Eş merkezli dişliler birbirine perçinli
olduğu için hep aynı yönde dönerler ve devir sayıları da eşittir. |
|
Şekildeki gibi birbirine temas halinde
olan dişliler için, herbir dişli bir öncekine göre,
a. Zıt yönlerde dönerler. Dolayısıyla K
ve M aynı yönde döner.
b. Devir sayıları yarıçapları ile ters
orantılıdır.
c. K ve M nin aralarındaki devir sayıları
oranı L nin yarıçapına bağlı değildir.
|
|
KASNAKLAR
Kasnaklar dişleri olmadığı için kayış ya da iple birbirlerine
bağlanırlar. |
|
Devir sayıları yine yarıçapları ile ters
orantılıdır. Dönme yönleri ise, şekilde görüldüğü gibi kayışların bağlanma şekline
göre değişir. |
|
Birbirlerini döndüren dişli ve kasnaklarda
dönme sayısı ile yarıçapların çarpımı eşittir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder